In mijn blog van 20 mei schrijf ik er al over; de Blue Zones. Een vijftal gebieden in de wereld waar mensen opvallend gezond 100 jaar en ouder worden. Dit zijn Sardinië (Italië), Okinawa (Japan), Loma Linda (Californië), Nicoya (Costa Rica) en Ikaria (Griekenland).

Dan Buettner heeft deze gebieden onderzocht. Hij is tot de conclusie gekomen dat je gezonde gewoontes in je dagelijks leven moet integreren om gezond oud te worden. Hij heeft deze gezonde gewoontes in negen levenslessen beschreven. Ook valt op dat de mensen in de Blue Zones in (sub)tropische gebieden wonen en veel buiten leven. Het zijn rustige gebieden, waar je ontspannen kan leven. Dit is uiteraard niet voor iedereen haalbaar. De andere levenslessen zijn wel goed na te streven en zorgen voor een vitale levensstijl. Wij zien in deze levenslessen overeenkomsten met ons Vitaliteitsmodel en nemen je hierin mee.

Gezonde gedachten

  • Leef ontspannen: zorg naast je werk ook dagelijks voor ontspanning, zoals een siësta, meditatie of gebed en plezier met anderen;
  • Zorg voor een positieve levenshouding: bedank voor voorspoed en zie tegenslag als een leersituatie. Samenkomen met een groep gelijkgestemden (bijvoorbeeld religieus of spiritueel) heeft een positieve invloed op de gezondheid;

Gezonde voeding

  • Eet 80%: stop met eten als je voor 80% vol zit, zo voorkom je overgewicht;
  • Eet plantaardig voedsel: eet weinig of geen vlees, verbouw zelf je fruit en groenten. Vooral bonen horen bij de dagelijkse voeding van de meeste honderdjarigen;
  • Drink met mate rode wijn: drink weinig alcohol. Als je wat drinkt, neem dan bij voorkeur rode wijn tijdens het eten of gezellig samenzijn met vrienden;

Gezonde beweging

  • Beweeg natuurlijk: leef in een omgeving die stimuleert om te bewegen zonder er bij na te denken. Dus wandelen, trappen lopen, tuinieren en zo min mogelijk mechanische hulpmiddelen gebruiken;

Gezonde sociale contacten

  • Koester je familie: stel familie en geliefden op de eerste plaats. Respecteer ouderen en zorg voor hechte familiebanden;
  • Onderhoud een sterk sociaal netwerk: leef in een sociaal netwerk van goede vrienden en voldoende sociale contacten, let op elkaar en ondersteun elkaar;

Zingeving

  • Zorg voor een doel in je leven: weet waarvoor je ’s ochtends wakker wilt worden. Door het hebben van een doel, zoals een maatschappelijke rol, kan je zeven jaar extra leven.

We zijn benieuwd naar jouw mening over deze vitaliteitslessen, dus laat een reactie achter!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste vitaliteitsnieuws.
!
!

Lees onze privacyverklaring om te zien hoe wij omgaan met jouw gegevens.

Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top