Slapen is één van beste manieren om te ontspannen en tegelijkertijd energie op te doen. Daarnaast is het nog goed voor je lichaam en hersenen ook. Maar het lukt niet iedereen om goed in of door te slapen.

De biologische klok in je lichaam is zo ingesteld dat je op een vaste tijd moe wordt. Dat is de werking van het hormoon melatonine. Door allerlei omstandigheden kan dit hormoon van slag raken en onderdrukt worden. Veel mensen weten wel dat het blauwe licht van hun telefoon, koffie drinken vlak voor het slapen gaan en stress niet bepaald slaap bevorderend zijn. Maar wat kan je wél doen om beter te slapen? Wij geven je 10 concrete tips!

  1. Zorg voor een donkere, koele kamer; 18 graden is ideaal
  2. Zet een raam open in je slaapkamer voor frisse lucht
  3. Draai minimaal vier keer per jaar je matras om
  4. Zorg dat je in de avond de hoeveelheid licht afbouwt, zodat de melatonine aangemaakt kan worden en je dus moe wordt
  5. Eet niet meer na 20.00 uur ’s avonds. Dat is ook goed voor je alvleesklier
  6. Ontspan minimaal één uur voordat je gaat slapen, door te lezen, rustige muziek te luisteren of in bad te gaan
  7. Beweging- denk ook aan fietsen, wandelen en zwemmen- zorgt voor betere slaap, maar doe dit tot twee uur voordat je gaat slapen
  8. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd op. In het weekend maximaal twee uur later
  9. Kijk niet steeds op je wekker, dat maakt je onrustig
  10. Word je ’s nachts wakker en ga je liggen piekeren: zorg dan dat je overdag ruimte inbouwt voor een piekerkwartiertje. Een vast moment waarop je al je gedachten noteert

Wil je weten wat voor slaaptype jij bent? Doe de test!

Wil je meer advies, neem contact met ons op.

Slaap lekker!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste vitaliteitsnieuws.
!
!

Lees onze privacyverklaring om te zien hoe wij omgaan met jouw gegevens.

Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top