Van sporten is aangetoond dat het goed is voor je gezondheid én dat het je mentale weerbaarheid vergroot. De bewegingsrichtlijnen schrijven 2,5 uur per week matig intensieve inspanning voor, zoals wandelen en fietsen, plus twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten, zoals krachttraining, bootcamp, maar ook traplopen.

Wandelen, fietsen, bootcamp; allemaal activiteiten die je in de buitenlucht doet. Zitten hier nog extra voordelen aan? Bureau voor Vitaliteit zocht het uit!

Door buiten te bewegen en te sporten profiteer je van:

  • Meer vitamine D: een mooi extraatje, want via voeding krijgen we deze belangrijke stof voor je botten en immuunsysteem niet altijd genoeg binnen.
  • Frisse lucht: zeker rondom parken en bomen is de lucht vaak schoner dan in een sportschool en dat is beter voor je longen.
  • Buitenlicht: dat helpt bij het aanmaken van slaaphormoon melatonine. Je slaapt dus beter na beweging in de buitenlucht.
  • Extra motivatie: buiten sporten houd je langer vol dan in een sportschool. Onderzoek heeft aangetoond dat buiten een rondje rennen motiverender is dan binnen rennen op de loopband.
  • Minder stress: een natuurlijke omgeving werkt stressverlagend. Vooral de kleur groen heeft dit effect. Op naar het park dus!

Sportief Hardlopen Huizen, één van de partners van Bureau voor Vitaliteit, biedt het gehele jaar door buiten trainingen en activiteiten aan. Anita den Ouden van Sportief Hardlopen Huizen zegt hierover:

“Sporten is voor veel mensen een must, maar wij vinden het belangrijk dat het iets is wat je leuk kunt vinden. Al onze trainingen worden uitgevoerd in de prachtige natuur die Huizen te bieden heeft; bos, hei, zandverstuivingen en zelfs strand. Dit brengt meerdere gezondheidsvoordelen met zich mee:

  • Buitensporten heeft een grotere positieve invloed op je humeur dan sporten met een dak boven je hoofd
  • De natuur zorgt voor een meer ontspannen gevoel en zorgt voor een gezondere geest.
  • Onderzoek wijst uit dat buitenactiviteiten je creativiteit en probleemoplossend vermogen stimuleren.
  • De groene omgeving geeft je zelfvertrouwen een boost en dat is toch mooi meegenomen!

Door geregeld buiten te sporten verklein je ook de kans op een verkoudheid, omdat je je immuunsysteem versterkt. Hierdoor ben je beter bestand tegen infecties. Buiten loop je overigens ook minder risico om aangestoken te worden dan in de sportschool, waar ziektekiemen wat meer de overhand hebben. Zorg er wel voor dat je je in een omgeving begeeft met schone lucht – dus zonder te veel uitlaatgassen. ”

Het belangrijkste advies van Anita:

“Elke vorm van beweging, en vooral buiten, stimuleren we. Zoek iets wat bij jou past en waar jij plezier in hebt. Het kan helpen om samen met iemand of in een groep te sporten. Begin rustig, maar beweeg wel regelmatig en je zal zien dat je snel kracht en conditie opbouwt.”

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste vitaliteitsnieuws.
!
!

Lees onze privacyverklaring om te zien hoe wij omgaan met jouw gegevens.

Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top