Gezonde voeding… Ik denk dat er weinig onderwerpen zijn waarover meer geschreven of gediscussieerd wordt. Ik noem maar wat: moet je nu wel of geen koolhydraten eten? Hoe ban ik de vetten uit mijn maaltijd? Welke eiwitten zijn goed?

Feit is dat je koolhydraten, vetten en eiwitten nodig hebt, ze geven je lichaam energie. Maar dan moet je wél de goede varianten eten, zorgen voor afwisseling in je voedingspatroon en geen overmatige hoeveelheden naar binnen werken.

Voordat ik valse verwachtingen wek: ik ga jou hier niet vertellen wat jij wel en niet mag eten! Zodra een ander jou namelijk iets oplegt, is de kans groot dat je na verloop van tijd terug bij af bent. Een paar kilo’s rijker, met een deuk in je zelfvertrouwen als bonus. Jij bent degene die bepaalt wat je jezelf wel of niet GUNT.

Daarvoor is het handig om te weten wat gezonde voeding is. Van een Mediterraan dieet is aangetoond dat het helpt het risico op hart- en vaatziekten, beroerte en diabetes type 2 te verlagen. Dit dieet houdt in:

  • Volop variëren met groenten, fruit, noten, zaden, vis en volkorenproducten
  • Gebruik olijfolie
  • Eet maximaal één keer per week rood vlees

Vind je het lastig om gelijk je hele voedingspatroon om te gooien? Begin dan met een kleine stap: vervang eerst je boterham met zoet beleg voor een bakje fruit, kwark en noten. Of je plak ontbijtkoek door een handje snoeptomaatjes.

Wat je nodig hebt qua hoeveelheid hangt af van diverse factoren:

  • Heb je een doel: wil je afvallen, op gewicht blijven of juist aankomen?
  • Beweeg je veel gedurende de dag of heb je een zittend beroep?
  • Sport je? Is dat matig of juist intensief?
  • Eet je vegetarisch?

Aan de hand van deze informatie stel je een plan op, houd je bij wat je eet en drinkt én hoeveel je beweegt. Dit kan via allerlei handige apps, zoals Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum, Food van Virtuagym, de app van je stappenteller/ activity tracker of via het health-/ gezondheidsprogramma op je telefoon.

Dit helpt jou inzichtelijk te maken wat je eet en hoe je voeding is samengesteld qua koolhydraten, vetten, eiwitten, mineralen, vitamines en zout. Maar belangrijker nog: het helpt je een balans te vinden. Meten is weten, tenslotte!

Daarmee kom ik terug op het onderwerp “gunnen”. Het vraagt misschien een andere mindset om te kiezen voor gezonde voeding en de traktatie op je werk af te slaan, je dagelijkse wijntje te laten staan of niet die verslavende paaseitjes achter elkaar op te eten. Hoewel er genoeg lekkere én gezonde alternatieven zijn, maak jij zelf die keuze. De keuze voor balans.

Jíj bepaalt wanneer je jezelf een taartje, stuk chocolade of glas wijn gunt. Als je dan op andere dagen wat meer op je voeding let, geniet je er dubbel van!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste vitaliteitsnieuws.
!
!

Lees onze privacyverklaring om te zien hoe wij omgaan met jouw gegevens.

Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top